تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده است هنوز پیش بینی می شود قیمت آن در میان مدت با توجه به شکسته شدن اخیر سطح حمایت ۹۵٫۰۸۹ تا سطح حمایت بعدی ۹۴٫۴۲۵ کاهش یابد که این سطح کمترین نرخ در سه ماهه گذشته است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی و ۷ درصدی از موج افزایشی C یا موج III از سطح ۹۳٫۸۱۴ (پایین ترین سطح ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸) تشکیل شده اند و بعد از تکمیل شدن این حرکت نزولی ، هر دو این موج ها قادر هستند قیمت شاخص دلار آمریکا را تا سطح ۱۰۲٫۵۴۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) بالا بکشانند.

از منظر تحلیل تکنیکال اولین بخش از موج C به پایان رسیده است و این موج از پنج ریز موج کوچک تشکیل شده است و موج اصلاحی کنونی به احتمال زیاد در حوالی کف موج ii پایان می یابد. لازم به ذکر است در میان مدت در حرکت صعودی چنانچه سطوح مقاومت ۹۷٫۱۴۹ و ۹۷٫۳۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از ۹۷٫۷۰ به ۹۶٫۰۳) با قدرت شکسته شوند و کندل روزانه بالای این سطوح بسته شود باعث استمرار روند صعودی به ترتیب به سطح ۹۷٫۷۰ و پس از آن سطوح ۹۸٫۱۷۹ و ۹۹٫۲۱ خواهد شد.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود.

بطوری که هر موقع این شاخص حرکت نزولی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تقویت شده و خریداری می شوند و هر موقع این شاخص روند صعودی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و فروخته می شوند. از این رو ارزهای سایر کشورها وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

تقویم اقتصادی این هفته بازار آمریکا به غیر از شاخص های قیمت تولیدکنندگان (PPI) و تمایلات مصرف کنندگان میشیگان، اخبار چندانی را نشان نمی دهد و تنها خبر مورد توجه امروز در بازارهای مالی رای گیری پارلمان انگلیس در خصوص لایحه ی خروج از اتحادیه اروپا خواهد بود که نتیجه ی این رای گیری امشب بعد از ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران می تواند منجر به نوسانات شدید شاخص های مربوط به پوند و بازارهای مالی این کشور و اثرات آن بر سایر بازارهای مالی شود.

تاثیرگذاری رای گیری پارلمان انگلیس در مورد خروج این کشور از اتحادیه اروپا بر پوند موجب می شود تا تحولات مربوط به برکسیت بصورت غیر مستقیم بر بسیاری دیگر از کالاها، سهام بین الملل و ارزهای رایج کشورهای مختلف و همچنین طلا تاثیر بگذارد مخصوصا که در حال حاضر همه فعالان بازار انتظار دارند که طرح توافق برکسیت که توسط نخست وزیر این کشور ارائه شده شکست بخورد و ترزا می مجبور شود تا زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را به تعویق بیاندازد.

به همین خاطر بسیار ضروری است که پوشش حاشیه‌ای (مارجین) کافی و مناسب در صورت قرارگرفتن در معرض این نوسانات، در اکانت معاملاتی خود داشته باشید. این رویداد می تواند باعث افزایش قابل توجه نوسانات قیمتی ارزهای مقابل پوند و ابزارهای مالی انگلیس و حتی طلا به عنوان دارایی مطمئن شود. توصیه می شود نهایت دقت و مراقبت را در نظر بگیرید و حتی در صورت امکان از انجام معاملات به صورت کلی قبل از زمان اعلام نتیجۀ رأی گیری برکسیت خودداری فرمایید.

در مجموع پیش بینی می شود اگر توافق برکسیت در رای گیری امروز پارلمان انگلیس با فاصله بیش از ۱۰۰ رای رد شود ارزش پوند در بازارها به شدت با سقوط قابل توجه مواجه شود و همین مساله چون شرایط را در بازارهای مالی انگلیس بسیار پیچیده و بحرانی خواهد کرد به نفع طلا در بازار باشد اما اگر پارلمان انگلیس توافق برکسیت را تصویب یا حتی را ۵۰ رای یا کمتر از ۵۰ رای رد کند این مساله باعث تقویت قابل توجه پوند در بازارها خواهد شد. بهتر است تا زمان نتیجه رای گیری پارلمان انگلیس منتظر ماند تا تکلیف پوند در بازارها مشخص شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا